Håll i ratten, nu kör vi! (pressmeddelande)

Bilar finns av alla de slag, men fyra hjul och en ratt är något de allra flesta har gemensamt. Visste du emellertid att de allra första bilarna styrdes med rorkult? I dag är bilratten ett objekt utformat med högteknologisk design – i framtiden kanske den inte behövs alls. En av begagnade bilar-specialisten Kamux Sveriges populära bilförsäljare, Rafael Edwardsson, rattar dig genom styrsystemets fascinerande historia.

I augusti 1888 tog fru Bertha Benz och hennes två tonåriga söner pappa Karls uppfinning der Patent-Motorwagen på världens första biltur. Trehjulingen, som bestod av en 0,75 hästkrafters bränslemotor monterad på en rörram, styrdes med handtag som påminde om tjurhorn.

1894 deltog en viss Alfred Vacheron i Paris–Rouen-loppet med en Panhard som utrustats med ratt i stället för styre, och trots att han då slutade på bara 12e plats, fick handtagen och rorkulterna se sig ersatta av rattar när bilindustrin i början av 1900-talet kom igång på allvar.

SERVO OCH BANJO

De tidiga rattarna var rigida ringar av trä, direkt kopplade till hjulaxeln. Att svänga var oerhört tungt, även om premiumversionernas läderöverdrag gav ett något bättre grepp.

– Ett annat problem var skakningarna i ratten, vilka snabbt tröttade ut förarens händer. Som en lösning erbjöds "banjoratten" där ekrarna ersatts med vajrar som gav efter en smula och därmed dämpade stötarna, berättar butikschefen på Kamux i Norrköping Rafael Edwardsson.

För att underlätta styrning vid låga hastigheter och stillastående började man rätt tidigt experimentera med servostyrning. Cadillac köpte 1926 ett patent utvecklat på basis av styrsystemen för fartyg, men lågkonjunkturen och börskraschen 1929 satte punkt för utvecklingen.

– Som många andra teknologiska framsteg tog också landfordonens styrsystem stora kliv under andra världskriget, och när freden kom började biltillverkare implementera de hydrauliska och elektroniska hjälpmedel som krigsmakterna utvecklat, säger Rafael.

TUTA OCH STYR

Under de första nittio åren av sin historia hade ratten endast två uppgifter – att styra bilen och tuta i signalhornet – men ju närmare vi kommer det nya millenniet, desto fler funktioner börjar biltillverkare lägga till så att föraren slipper släppa ratten med händerna. Bilradions och färddatorns kontrollpaneler flyttade dit, och vissa modeller testade att ersätta växelspaken med vingar bakom ratten, som på F1-bilar - men de lyckades inte slå igenom.

– I dag ska en bilratt innehålla allt från radio-, dator- och telefonkontroller, farthållare, signalhorn, värmeledningar och airbag. Den moderna ratten är ett högteknologiskt designobjekt, som bara till den runda formen påminner om de tunna cirklarna av trä för hundra år sedan, säger Rafael.

BEKVÄMT ÄR TRYGGT

– Ratten är gränssnittet mellan föraren och vägbanan, och ett ergonomiskt och tryggt handgrepp är därför avgörande för säkerheten. Det klassiska greppet man får lära sig på bilskolan, med händerna på klockan tio och två och med armarna lätt böjda gäller fortfarande. Känns det bekvämt är det också tryggt, säger Rafael.

– Om man är flera som använder samma bil, ska man alltid justera höjden på och avståndet till ratten för varje enskild förare.

Med intåget av hastighets-, distans- och filhållare, för att inte tala om självstyrande bilar, jobbar tillverkarna konstant med att öka säkerheten och komforten. Vissa märken kommer redan nu med styrassistans för att undvika krockar

– Det är många spännande saker som är under utveckling och som sannolikt blir standard i framtiden. Men ännu är det inget som ersätter en alert förare då det kommer till trafiksäkerhet, påminner Rafael.

FÖR MERA INFORMATION

Rafael Edwardsson, butikschef, Kamux Norrköping, 070 325 05 53

Tina Dahl, Marketing Lead, Kamux AB, 070 325 01 21

Kamux är en affärskedja, specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster, som vuxit snabbt. För att kunna ge kunderna den bästa upplevelsen var som helst och när som helst kombinerar Kamux internethandel med ett utbrett butiksnät. Förutom via digitala kanaler är företaget verksamt med 70 butiker i Finland, Sverige och Tyskland, varav 16 butiker i Sverige. Sedan starten har företaget sålt över 220 000 begagnade bilar, varav 46 596 såldes under 2018. Kamux redovisade för år 2018 en omsättning om 527,8 miljoner Euro. Omvandlat till heltidsanställningar sysselsatte Kamux i genomsnitt 472 personer under 2018. Företagets aktie är listad på Nasdaq Helsingfors. Läs mer om Kamux Corporation på www.kamux.com (på engelska).