Höstens mest intressanta begagnade bilar (pressmeddelande)

Specialisten på begagnade bilar Kamux AB publicerar för första gången statistik över sina mest besökta märken och modeller på nätet.* Volvo XC60 är höstens överlägset populäraste modell. ”Vid köp av begagnat får man mer bil för pengarna och kan kanske unna sig lite mer trevlig utrustning ”, tipsar Tina Dahl, Marketing Lead på Kamux Sverige.

”Volvo är det mest omtyckta bilmärket i Sverige och Volvo toppar också Kamux lista över de märken och modeller som våra kunder under hösten visat störst intresse för på nätet”, säger Tina Dahl.

De tre följande platserna på topplistan håller tyska tillverkarna BMW, Audi och Volkswagen. Strax före ”landsmannen” Mercedes Benz kilar i höst amerikanska Ford in sig som femma.

”I motsats till i våra grannländer har japanska bilar traditionellt haft det svårare att slå igenom i Sverige”, säger Tina.

Toyota kvalar som första japan in på en klar sjunde plats på höstens Kamux-lista. Svansen på topp tio är sedan rätt jämnt fördelad mellan Tesla, Nissan och Opel.

XC60 HÅLLER STÄLLNINGARNA

Lika överlägsen som Volvo är på märkeslistan är också XC60 bland modellerna. VW Passat kommer i höst in som tvåa, strax före Teslas Model S.

”Den populäraste elbilen i Sverige är utan tvivel Model S och vi märker att de blir allt vanligare i begagnathandeln också. Tesla väcker alltid stort intresse hos våra kunder”, säger Tina Dahl.

BMW 520 och Mercedes E-klass kompletterar höstens fem-i-topp bland modellerna.

RARITET BLEV KLICKBETE

Ettan bland de enskilda begagnade bilarna som väckte mest intresse under hösten var föga överraskande också en Volvo XC60. Andraplatsen däremot gick till ett för Sverige rätt ovanligt exemplar av den sportiga lyxvagnen Cadillac CTS.

”Det finns inte jättemånga av dem på våra breddgrader och intresset växte säkert av att Cadillac i somras lade ner tillverkningen av CTS-modellen”, säger Tina Dahl.

KOSTNADEN FÖR BILEN

Alla bilar som säljs via Kamux är konditionstestade av oberoende, tredje part. Att välja begagnat är ekonomiskt samtidigt som det är klimatsmart.

”Vid köp av ny bil betalar man alltid för tillverkarens utvecklings- och marknadsföringskostnader och därtill kommer nybilsskatten”, påminner Tina. ”Vid köp av begagnat betalar man för bilen i sig.”

En tumregel är att hålla utkik efter bilar som är två–fyra år gamla. Då har luften gått ur priset men som ny ägaren har man ännu många problemfria mil framför sig.

_____

*Artikelns uppgifter baserar sig på aktiviteten;kamux.se under tiden september–november 2019.

FÖR MER INFORMATION

Tina Dahl

Marketing Lead

Kamux AB

070 325 01 21

 

Kamux är en affärskedja, specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster, som vuxit snabbt. För att kunna ge kunderna den bästa upplevelsen var som helst och när som helst kombinerar Kamux internethandel med ett utbrett butiksnät. Förutom via digitala kanaler är företaget verksamt med 71 butiker i Finland, Sverige och Tyskland, varav 17 butiker i Sverige. Sedan starten har företaget sålt över 240 000 begagnade bilar, varav 46 596 såldes under 2018. Kamux redovisade för år 2018 en omsättning om 527,8 miljoner Euro. Omvandlat till heltidsanställningar sysselsatte Kamux i genomsnitt 472 personer under 2018. Företagets aktie är listad på Nasdaq Helsingfors. Läs mer om Kamux Corporation på www.kamux.com (på engelska).