Mätarmanipulatörer kan lura privatköpare, en professionell bilhandel ökar tryggheten (pressrelease)

Sverige har i veckan skakats av nyheten att milmätarna på upp till en femtedel av landets bilpark kan ha manipulerats. Fusket avslöjades i tisdags av TV4 Nyheters reporter Per Hermanrud. ”Oerhört ledsamt för dem som drabbats. Vill man ha en garanterat frisk begagnad bil, är det alltid säkrast att vända sig till en professionell bilhandel”, säger Robin Toss, vd för begagnat-specialisten Kamux.

”Att backa mätaren är ett enkelt och klassiskt bedrägeri för att höja värdet på bilen. Ta bort 100 000 kilometer och du kan i vissa fall höja priset med 100 000 kronor”, säger Robin Toss.

Förr kunde bedragaren backa mätaren genom att pilla på det mekaniska räkneverket med en liten skruvmejsel, men i den digitala tiden är det datahackers som gör smutsjobbet. Enligt TV4:s rapportering är det frågan om yrkesliknande verksamhet som utförs av kriminellt belastade.

”Det är generellt tryggare att köpa begagnad bil via en professionell återförsäljare”, säger Robin Toss.

Enligt Kamux stora konsumentundersökning ”Sverige köper bil” håller två tredjedelar av svenskarna med om att konsumentskyddet är starkare när man köper via bilhall än av privatperson.(1)

Direkta frågor till vd Robin Toss hos specialisten på begagnade bilar, Kamux.

Fråga 1: Vad gör Kamux för att förhindra att ni säljer bilar med skruvad mätarställning?
Svar: Vi gör omfattande bakgrundskontroller mot alla tillgängliga register online, till exempel Carfax och övriga tjänster som registrerar alla besiktningar och servicetillfällen. Man kan då följa bilens miltal genom hela dess historia.

Fråga 2: Gör Kamux några övriga kontroller utöver kontrollerna online?
Svar: Vi inbytestestar och besiktigar rutinmässigt våra bilar innan försäljning. Vid biltest hos oberoende organisationer görs fysiska kontroller, samt även så kallade e-diagnoser, som kontrollerar bilens elektronik. Vi kontrollerar också serviceböckerna och kontaktar vid behov berörda verkstäder som finns noterade i serviceböckerna. Skulle det vara så att de fysiska testerna visar på onormalt slitage, kommer våra testare att agera och informera oss.

Fråga 3: Är det bara importbilar som är drabbade av skruvade mätarställningar?
Svar: Nej, men vi upplever att det är mycket vanligare förekommande och därför har Kamux i Sverige som policy att inte hantera/sälja importerade bilar. Bilens historik är viktig och ska inte innehålla en massa frågetecken.

Fråga 4: Hur gör ni om ni misstänker mätarställningsfusk?
Svar: Kamux avböjer i alla lägen bilar med dålig/obefintlig historik. Vi tackar även nej till bilar med tveksam bakgrund. Det är viktigt för oss att vi säljer ordentligt kontrollerade, friska bilar och våra kunder ska kunna känna sig trygga med det.​

Fråga 5: Vem eller vilka utför dessa fusk/justeringar?
Svar: Man ska ju veta att det är lagligt att justera mätarställningen i vissa lägen, till exempel vid byte av instrumentering som gått sönder. Det är då inte olagligt men måste noggrant noteras i serviceböcker och historik, och förklaras utförligt. Det handlar då inte om fusk, utan är helt enkelt nödvändigt för att åtgärda fel på bilen.

Fråga 6: Vad anser ni om att det inte är olagligt att justera mätarställningen?
Svar: Det finns såklart de som köper bilar som rullat långt, fixar synligt slitage, river ut sidor ur serviceböcker och justerar tillbaka mätarställningen med ett enda syfte i åtanke – att tjäna pengar på bilen. Detta är olagligt i de fall man inte informerar köparen om det. Våra samarbetspartners vet hur de ska kontrollera eller söka fram information i bilens styrdon. Mätarställningen sparas inte bara på en plats i bilens datorer, utan på allt mellan 2 och 8 olika moduler. Det handlar om att ha förståelse för och kunskap att kunna läsa av dessa. Många som backar mätarställningen ser bara till att det som syns i instrumenteringen visar lägre än det aktuella miltalet. Dock sparas miltalen i och på många andra delar av bilens elektronik. Självklart ska all justering av mätarställning vara olaglig i de fall det inte handlar om att åtgärda/laga fel som då dokumenteras ordentligt.

FÖR VIDARE INFORMATION:

Robin Toss
VD, Kamux Sverige
robin.toss@kamux.se
www.kamux.se

______

(1) Undersökningen ”Sverige köper bil” är utförd av Bilendi Oy på uppdrag av bilhandelskedjan Kamux Oy. Online-undersökningen besvarades i Sverige av 1 000 personer i åldern 18–70 år som besitter körkort. Samplet motsvarar svenska folket vad gäller kön, ålder och bostadsområden.

Börsbolaget Kamux är specialiserat på handel med begagnade bilar. Kamux har verkat i Sverige sedan 2012 och har i dagsläget butiker på 13 orter i landet. Kamux, som grundades i Finland år 2003 har sammanlagt 61 bilhallar i Finland, Sverige och Tyskland. Företaget har sedan 2003 sålt över 190 000 begagnade bilar och redovisade för år 2017 en omsättning om 454,9 miljoner Euro. Omvandlat till heltidsanställningar sysselsatte Kamux i genomsnitt 418 personer under 2017. Företagets aktie är listad på Nasdaq Helsingfors. Läs mer om Kamux Corporation på www.kamux.com (på engelska).