Svalkande AC en räddare i sommarhetten

Välfungerande luftkonditionering är en central del av körkomforten under den svenska sommaren, då gassande sol kan avlösas av isande hagelskurar på nolltid. Luftkonditioneringen eller AC:n har utvecklats enormt under de senaste drygt 80 åren, från ett enkelt, manuellt kylluftsystem till avancerad digital klimatkontroll, men bygger fortfarande på samma tekniska principer för kompressor, kondensor och förångare.

Allra första gången luftkonditionering för bilar dök upp, var redan 1933, då amerikanska teknikmagasinet Popular Science i sitt novembernummer berättade om ett nytt New York-baserat företag, som erbjöd sig att installera air-conditioning equipment i automobiler.

Efterfrågan var svag och det dröjde till 1939 innan biltillverkaren Packard Motor Company från Detroit åter introducerade den ”revolutionerande uppfinningen” som extrautrustning på sina lyxmodeller. Genombrottet uteblev igen och AC:n försvann snabbt från repertoaren, för att återkomma i början av 1950-talet, nu hos klassikermärkena Buick, Cadillac, Oldsmobile och Nash, som i sin Ambassador-modell var först med en modern version av AC med reglage på instrumentbrädan.

GENOMBROTT PÅ 1970-TALET

– Vi har nu kommit till 1970-talet då redan hälften av alla nytillverkade bilar försågs med AC och i dagens läge är det så gott som omöjligt att hitta en bilmodell utan åtminstone manuella reglage för kall- och varmluft i kupén, berättar Årets bilförsäljare 2018 Marcus Korner på Kamux i Växjö.

Med manuella system får man själv hålla på och reglera temperatur, blåseffekt och riktning på lufttillförseln medan moderna, intelligenta AC-system skapar önskad temperatur automatiskt och dessutom kan upprätthålla skilda klimat i fram- och baksätet.

– De moderna digitala systemen behöver inte vridas upp till full effekt, som man ofta gör med de manuella. Det räcker alldeles utmärkt att hålla kupén några grader svalare än utomhustemperaturen. Då undviker man känslan av förkylning, som många känner igen efter att ha kört sin AC på full effekt, tipsar Korner.

OLIKA MIKROKLIMAT I KUPÉN

Förr byggdes luftkonditioneringen endast för bilens framsäte, men i dag hittar man ofta separata reglage också för baksätet.

– Särskilt barnfamiljer gläder sig åt bekvämligheten som kommer av att kunna ställa in lämplig temperatur så också de yngre passagerarna trivs bättre under längre körsträckor, säger Korner, och tipsar vidare om att även kolla om själva förarsätet har ett inbyggt ventilationssystem.

– Det är oerhört skönt att slippa svetten som rinner längs ryggen när man kör.

På de mer avancerade bilmodellerna finns i dag AC-system som aktiveras redan när man närmar sig bilen, medan andra till och med kan kontrolleras på distans via en mobilapp som gör att bilen är sval och behaglig redan när man hoppar in.

GLÖM INTE ATT KOLLA AC:N VID BILKÖPET

– För den som köper begagnad bil är sommaren årets bästa tid att testa skicket på bilens AC-system. Köparen gör klokt i att kolla hur kall luft systemet lyckas producera, och hur jämnt luften distribueras i kupén. Det är inte alltid man kommer ihåg att kolla AC:n, men att låta reparera den senare kan bli dyrt, råder Korner.

– Ta också en titt på bilens servicehistoria för att kolla om även AC:n setts över och när det senast skett, påminner Årets bilförsäljare.

KÖR AC:N ÅRET RUNT

Enligt Marcus Korner är det bästa och enklaste sättet att bevara AC:ns funktionsduglighet att köra den regelbundet, också på vintern. Det är bara genom att använda systemet som det hålls i gott skick.

– Hos vissa bilmodeller kan inte AC:n aktiveras förrän temperaturen uppnått några plusgrader. Under vintern lönar det sig därför att alltid köra AC:n när man parkerat inomhus en stund, vilket också avlägsnar invändig fukt som annars bildar frost eller imma på fönstren. Det är en fråga om både bekvämlighet och säkerhet, säger Korner.

SERVA REGELBUNDET!

– Luftrenheten i kupén kan förbättras genom att byta AC-filter regelbundet och be om desinficering av ventilationskanalerna. Ett aktivt kolfilter renar luften från smuts och lukter bättre än ett standardfilter. Ren och frisk luft inne i bilen är behagligare och mer hälsosam att andas in, påminner Korner.

PRESSMEDDELANDE 1 augusti 2019

 

FÖR MER INFORMATION

Marcus Korner, bilförsäljare, Kamux AB

Tina Dahl, Marketing Lead, Kamux AB