Tydlig ny trend i försäljningen av begagnade bilar – intresset att köpa via chatt ökar (pressmeddelande)

Att bilar allt oftare köps på distans via chatt-funktionen går att utläsa av data Kamux, återförsäljare av begagnade bilar, tagit fram. I fjol genomfördes i hela koncernen cirka 1 000 affärer via chatten och antalet chatt-diskussioner har ökat snabbt. Kanaler för att köpa bil på distans har fått en betydligt mer framträdande roll i och med den rådande Corona-pandemin.

Många associerar bilköp med att promenera runt i bilbutiker och känna på olika alternativ. Kamux statistik över sin försäljning av begagnade bilar visar dock att allt fler är redo att köpa bil på distans.

Antalet kontakter via Kamux chattjänst har mer än fördubblats på ett år

”I hela koncernen gjorde vi i fjol cirka 1 000 affärer via chatten. Under året fördubblades antalet chatt-diskussioner. Visst talar detta sitt tydliga språk om ett förändrat kontaktsätt”, säger Robin Toss, vd på Kamux i Sverige.

Skiftarbetare, unga samt upptagna personer gillar chatten

I Sverige har Kamux för närvarande 85 säljare som vägleder kunder i sina bilköp. Butikernas öppettider är dock inte optimala för alla. Robin ser en ökad efterfrågan på moderna kontaktlösningar växa fram bland framför allt dem som jobbar skift och bland upptagna personer. Vi kontaktas ofta av personer som är intresserade av en bil som finns på annan ort än personen i fråga.

”I dag har köparen ofta spanat in en bil som intresserar på nätet. När personen behöver ställa frågor om bilen kommer chattjänsten lägligt till pass. Kunden får svar på sina frågor direkt. I diskussionen utgår vi från värderingen av fordonets skick och kan vid behov snabbt få mer information via vårt säljnätverk. Kunden får alltså en omfattande och tillförlitlig uppfattning om bilen även om den skulle finnas i en annan del av landet. Efter diskussionen önskar många få ett affärsförslag på bilen direkt via e-post”, konstaterar Robin Toss.

Proffssäljare och människor – inga robotar

Enligt Robin beror en stor del av framgången via chatten på att det är människor som betjänar och inte robotar.

”Att använda chattbotar är enligt min åsikt ett meningslöst sätt att jobba på. Även om handeln sker på nätet så görs den mellan människor. En bot kan inte lämna en offert till en kund, eftersom detta sker genom förhandlingar och interaktion. En affär hänger ofta samman med värdering och prissättning av en inbytesbil. Vi måste ha en sakkunnig säljare som diskussionspartner, som kan lämna en offert direkt.”

Den som köper en bil via chatten kan välja om bilen ska levereras till en av våra bilbutiker eller hem till kunden. Om man vill ha bilen körd till en annan butik, för att komma och titta på den där, tar vi ut en reservationsavgift om 2000 kronor. Beloppet dras från bilens pris och är därmed kostnadsfritt vid affär. För hemleverans tar vi ut en mindre avgift som varierar beroende på avståndet.

”Att köpa via chatten är idag enkelt och riskfritt och för vår del vill vi göra det så smidigt som möjligt”, konstaterar Robin.

Digitaliseringens roll under Corona pandemin

”Vikten av att ha fungerande digitala kanaler förstärks ytterligare i dessa dagar när vi alla behöver försöka minska spridning av Corona-viruset. För högriskgrupper kan vi erbjuda en helt digitaliserad köpprocess utan att behöva göra avkall på kvaliteten vad gäller interaktion eller service. Vårt motto är att kunden bestämmer hur hen vill göra affär. Vi erbjuder valmöjligheter för att tillgodose olika behov och önskemål”, förklarar Robin Toss.

För mer information, kontakta:
Tina Dahl
Communications, Kamux
Telefon: 070 325 01 21
E-mail: tina.dahl@kamux.se

Robin Toss
Vd, Kamux Sverige
Telefon: 073 325 49 19
E-mail: robin.toss@kamux.se

 

Om Kamux
Kamux är en affärskedja, specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster, som vuxit snabbt. För att kunna ge kunderna den bästa upplevelsen var som helst och när som helst kombinerar Kamux internethandel med ett utbrett butiksnät. Förutom via digitala kanaler är företaget verksamt med 74 butiker i Finland, Sverige och Tyskland, varav 17 butiker i Sverige. Sedan starten har företaget sålt över 250 000 begagnade bilar, varav 55 432 såldes under 2019. Kamux redovisade för år 2019 en omsättning om 658,5 miljoner Euro. Omvandlat till heltidsanställningar sysselsatte Kamux i genomsnitt 595 personer under 2019. Företagets aktie är listad på Nasdaq Helsingfors. Läs mer om Kamux Corporation på www.kamux.com (på engelska).